Potenciar la intel·ligència emocional en els nens és un procés educatiu de caràcter transversal i perquè sigui efectiu cal ensenyar-ho i practicar-ho durant les diferents etapes evolutives dels nostres fills, incorporant en el seu dia a dia didàctiques emocionals en les quals s’entreni:
1- Reconeixement de les emocions bàsiques. A partir dels dos anys d’edat el nen sol estar preparat per a interactuar socialment de manera més oberta amb la resta de persones que l’envolten habitualment. És un bon moment per a començar a fer-los hàbils en el reconeixement de les emocions bàsiques com la ràbia, l’alegria, la tristesa, la por, la sorpresa i el fàstic. Per a això podem utilitzar els contes, observar fotografies de rostres amb expressions, dibuixos i il·lustracions.
2- Identificació de les emocions. A partir dels quatre anys els nens ja poden identificar i nomenar amb exactitud les emocions que estan sentint: “estic enfadat perquè plou i no podem anar d’excursió”. És important que en aquestes ocasions acceptem i validem les emocions que els nostres nens ens mostren amb un simple: “oh, entenc que estiguis enfadat” millor que dient-li: “Vaja, no és tan greu ja anirem un altre dia”. L’actitud d’escolta i reconeixement de l’emoció del nen ens ajudarà per a continuar entrenant l’empatia i ajudarà a gestionar millor la frustració per no poder aconseguir el seu objectiu.
3- Desenvolupament de l’empatia. Per a fomentar el desenvolupament de l’empatia cal dialogar amb els nens fent-los preguntes del tipus: “Com creus que se sent la teva germana després del que li has dit?”. Entrenar amb la lectura dialèctica i reflexiva de contes infantils és una bona opció per a anar posant al nen en el lloc dels personatges de les històries i animar-li a reflexionar.
4- Desenvolupament de la comunicació: Expressar i saber escoltar. És important crear un ambient de comunicació comprensiu, còmode i obert al diàleg així com basar-nos en una comunicació no violenta on regni el respecte mutu i on no hi hagi lloc a malentesos, siguem clars i coherents a l’hora d’expressar-se ens ja que en el llenguatge no verbal és on resideixen i mitjançant el qual s’expressen les nostres emocions bàsiques.
5- Reconeixement i identificació de les emocions secundàries. Una vegada dominem el món de les emocions bàsiques podem començar a ampliar la nostra capacitat per a identificar emocions derivades de les emocions bàsiques com el rancor i l’odi derivades de la ràbia, el plaer, la diversió i l’entusiasme derivades de l’alegria, la pena, la solitud, la decepció …
Vols sentir-te ACOMPANYADA per a fer CANVIS realment IMPORTANTS e la teva família?
Reserva la teva primera cita gratuïta d’assessorament per a explicar-me en què us puc ajudar. Recorda: “La família és un sistema, si tu canvies els teus fills canvien.”
Gemma Jurado
Equip Fluïm Mindfulness